Fotók: Keppel Ákos
Dréher János festészetéről
„Dréher János munkáiban a festéken túl az anyag, a matéria, illetve ebből adódóan a faktúraképzés játszszák a főszerepet. Festményeinek egyik jellegzetessége az el- vagy kitakarás, a fedés és feltárás dialektikája…
…festészetét a mértani formákra való folyamatos utalás racionalitása és az organikus felületképzés szertelensége közötti párbeszéd alakítja. A kompozíciók fő eleme a mintaszerűen ismétlődő ritmikus vonalkázás, amely kidomborodó- bemélyedő sávokat hoz létre a képfelszínen. Műveinek fő jellegzetessége a transzcendencia, amely olyan valóságot jelöl, amelynek megismeréséhez át kell lépnie köznapi értelemben vett határait. Művei ebben az átlépésben segítenek – közvetítők, szellemi átjárók, spirituális kapuk. Megnyitják, sőt eltörlik a határokat hétköznapi és transzcendens, profán és szakrális, organikus és
geometrikus, kint és bent, fent és lent, személyes és egyetemes, sőt pusztulás és keletkezés között is.
Másrészt ezek a festmények a múltra utalnak. Omladozó vakolatokra, régmúlt idők építményeire, romos házfalakra emlékeztetnek. Osztott terek a határtalan időben.
…képeivel emlékművet állít az elmúlásnak… alapvető képépítő elemként a pusztulásformákat, a hiányt alkalmazza. Műveinek fő jellemzője a rétegzettség.
A már-már „színtelen” színek, a visszafogott okkerek, a halvány szürkék, valamint a kitüremkedő-bemélyedő felületek nyomokat, hegeket, sérüléseket, hiányokat rejtenek. Dréher János alkotásai a geometrikus és az organikus közötti határmezsgyén léteznek.”
Részletek Szeifert Judit tanulmányából
Back to Top